ini blog saye . agak2 tak suke boleh klik pangkah kat atas . rajin.rajin la tinggalkan link kat button follow or cbox yew.

Thursday 16 February 2012

AIR MATA TAK SENTIASANYA KEKAL ABADI
senyum . tenang . bahagia .  ke mana perginya hari2 gelap itu ?? hilangnya x disedari . lesapnya x mengesatkann lagi . alhamdulillah akhirnya detik2 hitam itu sudah berlalu . Pasti . Semua orang pasti nyaa pernah diuji dengan pelbagai jenis dugaan . Semua x terkecuali . Namun , tanda perhatian dan kasih sayang ALLAH S.W.T pada hamba2nya ini seringkali disalah tafsirkann sebagai kemusnahan , disalah ertikann sebagai perhentiaan terakhir hidup bagi mereka yg lemah akal dan jiwa nyaa . Tidak aq 
tidak akan sesekali menyalahkan mereka . Kelemahan adalah sebahagaian 'anggota' manusia' ketidaksempurnaan pula adalah 'nama timangan' mereka . 
Dulu ada satu kisah tentang Rama-2 . Dengan kisah itu jugalahh terselit sekelumit harap untuk menyisip secebis buat mereka yang lemah . 
Rama-2 cukup simbolik . Lambang perjuangan hidup . Ia terbang mengibarkan kepak warna warninyaa yang indah dan memukau setiap mata ynag memandang . Namun , dulunya rama-2 ini tidak lebiy dari seekor beluncas . Yee , seekor beluncas yang sangat dibenci , dianggap perosak dan sering dijauhi . Namun , kemudian berubah menjadi kepompong sebelum bertukar menjadi rama-2 yang sangat cantik .
Kisah rama-2 niee kisah benar , bukan rekaan atau hikayat dongeng penuh fantasi tetapi lebiy kepada teori logik , sebuah cerita saintifik . Pernah terdapat sekumpulan saintis membuat kajian terhadap rama-2 . Mereka memperhatikan dengan teliti proses bagaimana seekor rama-2 keluar dari kepompongnya . Ia kelihatan seperti kepayahan , terseksa untuk mengeluarkan diri . Berjam-jam lamanyaa rama-2 itu mencuba , mencuba dan terus mencuba keluar dari kepompong yang kecil iti . Akhirnya berhasil :D Rama-2 itu pown terbang ke sana ke mari seperti meraih kebebasan .
Saintis-2 muda ini kemudian beralih kepade rama-2 yg lain . Mereka sepakat utk membantu mengeluar kann rama-2 niee dari kepompong nye dengan menggunting kepompong tersebot . Rama-2 itu berhasil 'di'keluar kann dengan mudah nya . Namun , tahu kah kamu ap yg terjadi pade rama-2 tu ? Tidak , ia tidak mati . Ia maseh hidup , tetapi ia meneruskann hidupnye dalam keadaan cacat seumur hidup . Ia tidak berupaya utk terbang , tidak akan penah mampu terbang seperti yang sepatutnye . Bukankah itu lebiyy malang ? Ternyata , segala kesukaran serta kepayahan ketika berusaha keluar dari kepompong itulah yg memberi kekuatan bagi seekor rama-2 utk terbang . 

Hakikatnye , ap yg tak membunuh kita itulah yg melangsungkann kehidupan ini .Kita tidak akan kenal bahagia sebelum melalui sengsara , tidak kenal cinta sebelum faham erti benci dan tidak menghargai senyuman tanpe air mata pedih . Kitaran hidup nie perlu didalami , jatuh bangun nyaa , turun naek nya , takdir & karma . Tentu , kata-2 niee sering kita dengan di mana-2 , 'SETIAP YG BERLAKU ADE HIKMAH DISEBALEK NYE' . Ini bukan kata-2 kosong yg palsu . Bukan . Tpi jangan pulak tnye kat aq , Bila & Bagaimane ?

Wallahualam . 











thanz for reading . XOXO

No comments:

Post a Comment